Meteen naar de inhoud

Anders leren met paarden

De lesstof die aansluit bij de leerstijl van het kind’

Steeds meer kinderen lopen vast op school.
Leuke, sportieve, sociale, creatieve kinderen die te maken krijgen met faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen en/of gedragsproblemen.
Ondanks extra instructie, bijles en het advies om thuis extra te oefenen, blijven de resultaten achter.
Deze kinderen worden elke schooldag weer geconfronteerd met hun onvermogen omdat de manier waarop de lesstof wordt aangeboden niet past bij hun leerstijl.

Methode

Anders leren met paarden is een methode waarbij kinderen van de basisschool (vanaf groep 4) met paarden worden gecoacht. De lesstof wordt aangeboden volgens hun eigen leerstijl. Dit doen we door visueel en bewegend bezig te zijn.
Het kind ontdekt hierdoor dat het wel degelijk kan leren.
Schoolresultaten verbeteren, het zelfvertrouwen wordt vergroot en kinderen gaan weer met plezier naar school.
Door niet alleen de sociaal-emotionele kant van het kind te benaderen, maar ook het cognitieve deel te coachen (het deel dat zorgt voor het opnemen van bijvoorbeeld lesstof) en daar een goede combinatie in te maken, zorgen we ervoor dat de lesstof optimaal wordt opgenomen.
We besteden veel aandacht aan de leervoorwaarden van het kind.

Verloop sessies

Elke sessie starten we met een korte uitleg over de te behandelen lesstof. Soms aan tafel en soms direct in beweging.
In de rijbak wordt de topdownkaart (een kaart waarop staat wat er geleerd gaat worden) nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd worden en het kind er een beeld bij heeft.
Na het klaarmaken van het paard volgt een korte warming-up met brain-gymoefeningen om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken.
Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, zowel op als naast het paard.

Modules

Het kind stelt samen met zijn ouder(s)/verzorgers een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dat kan variëren van een losse module tot een langer traject van meerdere modules. Precies dat wat nodig is voor het kind en in het tempo van het kind.

Je kunt denken aan een module:
– spelling
– werkwoordspelling
– klokkijken analoog
– klokkijken digitaal
– tafels
– optellen/aftrekken

WAAROM PAARDEN?

Leren met een paard heeft de volgende, unieke voordelen:
• Met anders leren met paarden, leer je in beweging en interactief (visueel-kinesthetisch) in plaats
van stilzittend informatie tot je nemen via met name het gehoor (auditief).
• Door de driedimensionale beweging en de hogere lichaamstemperatuur van het paard
communiceren de beide hersenhelften optimaal zodat de lesstof goed blijft hangen.
• Het paard zorgt voor evenwicht in het rationele en emotionele brein, het zgn. limbische evenwicht.
• Alle zintuigen doen mee tijdens de oefeningen op en naast het paard.
• Een paard oordeelt niet over je, waardoor je je veilig bij een paard voelt. Vanuit veiligheid kun je
beter leren.
• Naast veiligheid, gaat het bij een paard ook over andere kwaliteiten, zoals contact maken,
duidelijk weten wat je wilt, overtuigend optreden, vertrouwen geven en grenzen aangeven.
• Het paard reageert op hoe je je werkelijk voelt, niet op hoe je je voordoet.
• Omdat paarden zoveel impact hebben, zal de leerervaring minder snel vergeten worden dan in een
regulier traject.


Benieuwd naar wat wij voor jouw kind of leerling kunnen betekenen? Neem dan gerust contact
met ons op! Wij helpen je graag verder.